Bli Kreativ.

Leave a comment

Igår började jag läsa boken Bli Kreativ av Henrik Fexeus. Jag trodde det skulle ta ett par timmar att läsa igenom boken(stod 1 timme på omslaget), då den egentligen är ganska tunn med sina knappa 100 sidor i ett litet format. Men nästan två hela dagar tog det för mig och en j*kla massa anteckningar. Då det blir att man stannar upp och reflekterar runt vissa områden.

2012.12.28-wb02

Jag gjorde även två av det testen som kallades för kreativitetstest. Det första var väldigt basic och gick ut på att komma på olika varianter av gem användning under 2 minuter.. Det var inte så lätt som det man kan tro..! Men just detta testet gick ut på att vissa hur lätt vi kan fastna i våra tankar och bara tänka på det som nämns i problemet.

Medan jag gick vidare till Kreativitetstestet – Redux som direkt var mer friare och “lättare”. Man skulle gå igenom listan till höger här uppe och koppa ihop varenda sak med gem på något sätt. På exakt vilket sätt som helst, man kan smälta gemet, böja..ja vad som helst. Det handlar inte om kvalitén på idéerna utan att våga testa, alla idéer måste inte vara bra.

2012.12.28-wb03

En väldigt intressant tanke om hur man kan använda sig av Inspiration på ett nytt sätt och skapa nya tankebanor. tex. slå upp en bok slumpmässigt och läsa en hel sida eller varför inte läsa obskyra klistermärken på trafikstolpar( och står där en hemsida på dem så ska man kolla upp också)

2012.12.28-wb04

Jag har väldigt ofta kommit på hel galna idéer precis innan jag har somnat på kvällen eller tagit en lur på dagen, men jag har aldrig skrivit ner några av dessa tankar/idéer eller funderat på det så specifikt. Eller så har jag alltid tänkt att “jag kommer nog ihåg det imorgon bitti” men det har jag aldrig gjort.

Det nämns att “det tankar du har när du befinner i ett nästan-sovande tillstånd är ofta väldigt kreativa.” Och det är för att hjärnan stänger av det yttre intrycken och fokuserar på interna processen. Det är då man hallucinerar och man drömmer fast man är vaken. Känner ni igen er?

Detta har hänt mig flera gånger utan att jag har tänkt på det..! Penna och block vid sängen är ett måste så ska vi se om jag kommer på några bra idéer.

Dali och Edison använda sig av denna teknik för att skapa intressanta idéer. Edison höll stålkulor som föll ner på en plåt med dunder när hans hand slappnade av tillräckligt och han höll på att somna. När det blev väckta av oljudet antecknade de ner omedelbart vad de tänkte på just då..

Det behöver inte bara ha att göra med att man håller på att gå i sömn utan den enkla faktorn att man ligger ner. Forskning påpekar på att noradrenalin(en av alla kemikalier som vi har i hjärnan) hämmar kreativt tänkande. Den ökar pulsen och blodflödet i kroppen och när vi står upp producerar vi mer noradrenalin. Så bara att lägga sig ner och testa!

2012.12.28-wb06

Jag slumrade till en sekund och försökte komma på vad jag tänkte på innan jag vaknade. Jag vet inte om det var de vita taket som fick mig att tänka på mjöl eller om det kom slumpartat. Men det var det första jag tänkte på, MJÖL i luften!

Men kommer testa denna “nästan-sova-hallucinera-teknik” igen. Väldigt intressant!

2012.12.28-wb01

En väldigt inspirerade bok, en del av sakerna var väldigt basic metoder som jag redan har testat på. Men det finns även en del att ta med sig, speciellt nya banor hur man kan se på inspiration. Jag använder mig av inspiration väldigt ofta på samma sätt som jag alltid gjort, så det är nog dax och byta ett mönster. Kanske testa på hur man kan arbeta med musik? Jag kommer definitivt testa ett par av dessa metoder och så jag får återkomma mer resultatet.

Något jag har tänkt att göra väldigt länge är att skapa en Scrapbook, samt att ha en liten Notebook som man kan ha med sig när man är ute eller vart som helst. Och speciellt vid sängen om man kommer på något bra. Så jag införskaffade ett stort och ett litet block idag, så det är väl bara att sätta igång. Och hoppas man kan få ut något av detta, hoppas på det bästa!

Trevlig Helg!

 

 

Leave a comment